Portfolio Categorie: Servo systemen ontwikkelen

Ontwikkelen van een regelaar voor een boot in ROS

Voor een ontwikkelaar in Nederland heb ik een nieuwe regelaar voor een boot ontwikkeld in ROS. De boot is voorzien van twee vaste thrusters naast elkaar. Het probleem met de oude regelaar was dat de boot doorschoot, niet goed koers hield, en geen goede mitigatie had in geval van obstakels: Om botsingen te voorkomen werd…
Read more

Ontwikkeling rover Spin-Robot met 6 wielen en bediening van de rover in VR

Ik heb een rover ontwikkeld dat voor 500 euro zelf te maken is door onderzoekers of hobbyisten. De meeste onderdelen zijn te maken via 3D-printen. Andere onderdelen (waaronder 12 servomotoren) kunnen goedkoop worden gesourced in China. Ik heb een webpagina gemaakt waarin stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe de rover is te bouwen op https://www.instructables.com/Spin-Robot/. Het hart…
Read more

Immersieve bediening bovenloop-kraan in VR en hardware-in-the-loop

[embed]https://youtu.be/xmify5i6vrc[/embed] In Unity3D heb ik een digital twin gemaakt van een bovenloop-kraan. Een persoon met een VR-bril kan hierin met zijn hand een last aan de kraan voortduwen. In Unity3D heb ik een PID-regelaar gemaakt op de bovenloop-kraan die afwijkingen van de last-ketting met de verticaal corrigeert; de bovenloop-kraan positioneert zich dus zodanig dat de…
Read more

Bouwen snelle aandrijving van een Reticle Stage

Een Reticle Stage is een bewegend platform voor een reticle zoals gebruikt in de lithografie industrie. Voor het PAS5500-team van ASML (2004) was ik architect van de snellere reticle stage (HS-RS; High Speed Reticle Stage). Deze is generiek ingevoerd en vervangt hierbij de oude RS. Voor de RS is de scansnelheid verhoogd van 1,0 m/s…
Read more